Labradorerna Sabina & Freddie

Wednesday, November 15, 2006

Tisdagsträning i garaget

Här händer det visst grejer varje dag att skriva om. Men så är det när man har tävling på gång. Igår åkte vi till garaget och tränade i alla fall. Skönt var det för det började ösregna precis när jag var påväg. De andra hade redan börjat när jag kom och dom hade lottat startordningen och vi fick vara sist. Passade oss utmärkt. Det var Jessi, Fransan, Jenny och Johanna som var där. När det var vår tur hade Sabina suttit och laddat i bilen. Stackars Freddide som var med är väl hörselskadad nu. Jag tog ut henne och körde tämligen omgående och helt utan uppvärmning, fot, ställande och inkallning. Sabina var jätteduktig men jag var alldeles för snabb i svängar och halter. Det VET jag men det blir alltid så när någon tittar eller på tävling. Skäpning Tina! Övriga moment var helt perfekta och det var så skönt. Sabina fick kattmat i skål mellan varje moment. Sen körde vi alla hundar en gång till och då valde jag läggande, fjärr och apport. Valde att belöna efter läggandet och apporten denna gång. Men så klart fick hon klappar efter läggandet också. Allt gick jättebra men jag tycker apporteringen kan bli bättre. Hon gjorde momentet snyggt ialla fall trots att det var länge sedan jag körde hela. Det får helt enkelt duga. Jag kanske är för petig men det vore kul med höga poäng för en gångs skull.
Freddie fick komma ut och miljöträna lite. Det var ett annat gäng där och träna och det blev bra hundträning. Freddie skötte sig jättebra och gick frivilig fot omkring hundarna. Fick också hjälp med lite hälsaträning. Det är verkligen toppen med ett så bra träningsgäng. Idag är det dags för avslutning på grundfärdighetskursen. Jag har lärt mig massor men jag vet inte om jag förmedlat så mycket till Freddie. På Sabina fungerar det mycket bättre. Hon är mer sansad. Men jag har verktygen och nu när det lugnar ner sig med kurser får vi mer tid att träna.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home