Labradorerna Sabina & Freddie

Friday, November 10, 2006

Lydnadsträning

Igår fick jag min bil lagad. Det är hemskt vad beroende man är av den och så blev man några tusenlappar fattigare igen. På kvällen gick jag med Sabina till skolan för att köra igenom några moment lite tävlingsmässigt. Där hade någon roat sig med att sprida ut en massa koner för att stampa sönder dom så det blev en rejäl störning för Sabina som bara måste apportera dom. Undrar var dom kommer ifrån. Jag samlade ihop de som var hela och tog med mig hem. Det blir perfekt för att träna rutan med olika koner. Jag hade preparerat med kattmat och skål och tänkte köra externbelöning. Sabina blir aldeles exalterad av det och får svårt att koncentrera sig men jag tänkte att vi måste träna in det här så vi kan göra det på träning. Sedan belönade jag mitt i momenten lite slumpmässigt och körde klappar och kel emellan. Alltså blev det FF med belöning i en vä sväng. Fyllde på i skålen och tog tillbaka Sabina till där vi slutade och fortsatte FF till utgångspunkten, belöna med klappar och körde läggandet, belöna strax efter hon lagt sig, gick tilbaka och la Sabina igen och fortsatte med att gå bort och ställa mig och gå tillbaka och belöna med kel. Sabina verkade väldigt förvirrad men hon lär sig nog och så är det bra att inte vara förutsägbar. Det märktes att hon undrade vad som skulle komma härnäst. Avsluta serien med inkallningen. Den gick så där, lite väl många steg på ställandet. Körde sedan lite fotgående med finslipning av svängar och sedan en till inkallning som satt perfekt. Avsluta med lite greppa träning. När jag sluta kasta godis och körde med externbelöningen även här så fick jag Sabina att hålla apporten still några sekunder. Jag har stora problem med att hon rullar omkring apporten i munnen. Nu hinner vi nog inte lösa det till tävlingen men jag kör på så gott det går.
Det har dykt upp ett orosmoment inför tävlingen nästa helg. Jag borde ha tänkt på det här men det gjorde jag inte. Svärmor fyller år på fredag och vi är bjudna på middag på lördagen. Det kommer innebära att Sabina kommer vara väldigt trött på söndagen då tävlingen är och inte alls på topp. Själv kommer jag väl inte heller vara så pigg. Jag får se det som en träning helt enkelt och genrep inför helgen därpå. Åh va det är jobbigt att ha en så trött hund.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home