Labradorerna Sabina & Freddie

Sunday, November 05, 2006

Jaktlydnadskurs nr 4

Idag har vi varit i Bålsta igen för näst sista kurstillfället för hösten. Det var som vanligt stadga och fotgående på schemat men med nya kluriga varianter. Det blir aldrig förutsägbart för hundarna. Vi började med närsök. Vi skulle gömma en boll eller minidummy i en grästuva och låta hunden leta. När man fått in letandet lägger man på en pipsignal. Vi gick ivä en bit från de andra men Freddie hittar ju genast dummyn. Fick tipset från Anita att gräva ner ded. Det gjorde jag så bra att varken jag eller Freddie hitta den men han letade väldigt bra. Fick till sist gömma Freddis snörboll och den grävde jag ner bara lite grann. Han fick faktiskt söka en hel del även efter den så det var ett väldigt bra tips. När han hittat den så hittade jag dummyn också så jag skrapa fram den och Freddie fick hitta den också. Efter det träna vi fotgående i en knepig bana där det gällde att sätta fötterna rätt. Banan avslutades med att vi skulle plocka ner en dummy från ett träd, kasta den, hämta den själv och hänga tillbaka den. Freddie var duktig på att gå fot men lite nosande blir det. Men 3 kast tog det innan han satt kvar när jag kastade. Efter det fick jag tillsägelse av Anita att säga till Freddie med baaasrösten så det gick jag och tränade resten av dagen. Faktum är att Freddie blev stadigare av det men det är så lätt att rösten far upp i falsett när man blir lite upprörd.
Medan vi gjorde de här övningarna fick vi en och en gå bort till Jörgen och träna att gå bakom en skytt. Freddie hade verkligen inga förväntninar på skytten så han var lite förströdd. Men när vi stannade och Jörgen sköt och kasta en dummy så vakna Freddie till. Precis när jag skulle gå och hämta dummyn kom Asti farande och det blev för mycket för Freddie som tog några steg. Jag satte tillbaka honom och kunde sedan hämta dummyn. Vi gjorde om och nu gick det bra utan extra störningar. Efter att ha gått en bit till så släppte jag Freddie med varsågod. Han sprang genast och kolla efter dummisarna och jag kallade in. 3 gånger fick jag blåsa men sedan kom han och fick dragkamp som belöning. Släppte honom iggen men nu ville han bara in till mig. Jag tror han konstaterat att det inte fanns något att hämta också. Vi hoppa in i de andras övning att gå på linje med både Anita som kasta dummise och Jörgen med bössan i linjen. Freddie skötte sig bra men han skakar hela han. Efter en sådan jobbig övning så blev det fika och återhämtning. När vi fikat klart visade Anita hur man tränar avlämningar men det får vi öva hemma. Istället ställde vi hundarna i en yttre ring och oss själva i en innre. Sen fick vi bolla gris. Det är visst alltid någon barndomslek på kursen. Förra gången var det banansteg och idag bolla vi. Jag trodde aldrig Freddie skulle sitta kvar men det gjorde han. Till och med när vi bytte plats med hundarna och kasta i den yttre ringen. Visst skaka hela han men satt gjorde han. Bara en gång när Asti (igen!) gick upp hängde Freddie med. Skönt att vi har flera heta hundar på kursen. Jag är jättenöjd med Freddie stadga och även hans förmåga att gå ner i varv när vi efter detta satte oss och prata en stund. Tråkigt att det är sista gången nästa helg men jag hoppas verkligen det blir fortsättning i vår. Sabina var med men satt och gafflade i bilen hela tiden så hon fick sitta där. Först när vi var klara fick hon komma ut en stund. Då sprang hon runt med nosen i backen. Försökte få henne att hitta min tappade vante men det var nätt och jämt hon klarade det. Oj vilken skillnad det är på dom två hundarna.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home