Labradorerna Sabina & Freddie

Thursday, November 09, 2006

Grundfärdighetskurs näst sista gången

Efter 3 veckors uppehåll då Maria varit och gottat sig i Florida så var det äntligen dags för grundfärdighetskursen igen. Jag trodde jag skulle hunnit träna massor och det har vi visserligen men utan större framgångar. Kvällen började med ett teoripass om baklängeskedjning. Det lät ju lätt och logiskt men visade sig svårare. Som vanligt var vi bara halva styrkan. Fattar inte varför man betalar dyra pengar för en kurs och sedan kommer man bara några gånger. Kanske passade inte kursen dom? I alla fall efter genomgången gick vi ut på den mörka planen och skulle praktisera. Övningen bestod av att länka tass på musmatta och sitt. Då börjad eman med att testa båda momenten enskilt och sedan belöna man det sista momentet rejält 3-6 ggr. Sedan la man till det näst sista. Dom andra hundarna var jätteduktiga och jag tror också dom hade bättre ordning på de enskilda momenten. Jag tycker inte vi kan någonting ordentligt. Delvis beror det på att vi tränat andra saker och så tar det tid för Freddie att bli klickerklok. Just nu är han en klickertok. Maria tröstar med att jag ska vara glad att han bjuder så många beteenden. Ja hälften vore nog. När det var vår tur testa jag av och hade förberett med snörbollen. Freddie kastar sig på musmattan och kommer för belöning när jag klickar utan att ta mattan i munnen. Så långt var det ok. Men när jag sa sitt så hörde han inte det alls utan börja leka med mattan. Det var bara att konstatera att jag måste lära Freddie att vänta på klicket vid mattan först. Efter en paus prova jag nostarget istället och sitt och det gick bättre men så fort det strula så föll jag i fällan att klicka för nosdutten och då fick jag börja om. Till slut var jag så trött på mig själv att jag inte ville göra mer. Istället stod vi och prata en stund och Maria visa en annan övning som vi kunde träna på till nästa gång. När alla gått så stod vi kvar och prata lite om Freddie och hans utsikter att bli en jakthund. Nu är Maria absolut ingen jakthundsexpert men hon trodde helt klart på metoden att använda självkontroll med belöning som metod att träna stadga. Hon hade fler exempel på brukshundar med mycket driv som klarat sig långt med positiva metoder. Jag kommeri alla fall att testa för att se hur långt jag kan gå.

2 Comments:

  • At 4:51 PM, Anonymous Anonymous said…

    Hej!
    Vart rekommenderad utav Fran med labben Tindra att läsa er blogg och den var verkligen jättekul att läsa! :D
    Massa tankar om träning och sådant gillar jag!
    Hörde lite från Fran att ni funderar på en liten sökgrupp, vi hänger supergärna på!!
    Ha det gott & hit kommer jag tillbaka!
    Kram
    // Malin

     
  • At 12:30 AM, Blogger Tina said…

    Va kul att du gillar min blogg, jag brukar läsa din också och den är rolig och inspirerande. Va kul att du vill vara med i sökgruppen också.
    Tina

     

Post a Comment

<< Home