Labradorerna Sabina & Freddie

Monday, November 27, 2006

Träning enligt planen

Idag bestämde jag mig för att skippa lunchpromenaden och istället ta ut hundarna en och en och träna. Jag började med Freddie som fick gå en sväng och kissa innan vi satte igång. La ut 2 skålar med 25 m emellan och så en till 2 m bakom den ena. Fredie var lite okoncentrerad men skärpte till oss när jag gång på gång vände om. När han gick snyggt vid sidan och satte sig när jag stanna så skicka jag på linjetag mot ena skålen. Det var perfekt. La en ny godis i skålen och började gå igen. Skicka på andra skålen och blåste direkt stoppsignal och skicka till nästa på ut. Det gick hur bra som helst förutom att Freddie tog med sig en av skålarna tillbaka. Kul att det här sitter fast det var evigheter sedan vi tränade. På den skålen som var kvar blev jag övermodig och blåste stopp vid sidan, gick ut och skicka på sidotecken. Det fattade inte Freddie och jag gjorde det lättare och lättare. Till slut stoppa han 3 m från skålen och jag stod 2 m framför och då gick det bra.
Avsluta med att försöka lära Freddie att ta en godis för att få bollen. Först titta han inte ens åt godiset utan försökte med hela grundfärdighetsreportearen för att få bollen. Till sist såg han godishanden och tog godiset och fick sin boll. Gjorde det här några gånger men uppräckte att Freddie inte sväljer så nästa gång får jag inte vara så snabb med att ge honom bollen. Sen fastna vi i att Freddie inte ville lämna ifrån sig bollen alls så jag tog den och gick hem med honom. Hade ingen lust att jobba mer när han blir på det humöret.
Sabina fick också gå en sväng innan jag la ut godisskålen för fot träning. Det var svajigt i början så jag klev ur positionen direkt och började om. Hon fatta snabbt vad som gällde och gick snart snyggt i position. Efter några lyckade svängar kasta jag snörbollen som belöning. Förut avslutade jag alltid varje träningspass med bollen men det har jag slutat med. Kanske dags att göra så igen så vi får in leken i momentet.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home