Labradorerna Sabina & Freddie

Friday, December 22, 2006

Dan före dan...

Julafton närmar sig men jag har svårt att hitta julstämningen. I år har jag bara köpt lite böcker som julklappar på nätet. Blotta tanken på att ge sig ut i julhandeln gör mig matt. Niklas har fått flänga runt men så är det han som ger bort mest också. Själva byter vi inga klappar i år, nya sängen fick bli årets gemensamma klapp. Hundarna har jag lite dåligt samvete för men jag har varsitt stort smaskigt märgben som dom ska få på julafton och det är dom säkert nöjda med. Själv har jag lagt den energi jag haft på att jobba och att aktivera hundarna. Ikväll ska jag koka rödkål och grilla revben. Det blir mitt bidrag till julbordet.

Jag orkade vara ute en hel timme med hundarna idag. Vi gick bara över bron till skolgården för att träna. Jag började med Sabina och hon var så himla sprallig. Skutta högt när jag sa fot som en annan studsboll. Så jag ändra taktik och tränade lite att backa innan vi återgick till fotgåendet. Det gick något bättre. Sabina har fokus men halterna är slarviga. Testade en inkallning men det gick inte bra. Första gången stanna Sabina inte utan saktade istället av som hon brukar på tävling. Det är helt klart det där med externbelöning som spökar. Korta avståndet och då gick det bättre. Gick över att träna själva ställandet genom att springa ifrån, säga stå och kasta godis. Jättekul var det och jag fick många fina stå innan luften helt gick ur mig. Freddie fick börja med stå och det går bara när jag lockar med godis. Därför så blev det mycket fokus på just att stå utan att jag har godis i handen och att inte sätta sig när jag stoppar handen i fickan. Det gick till slut och sedan kunde jag gå iväg med ryggen mot Freddie och gå tillbaka utan att han rörde en tass. Duktig kille. Övergick till doggy-zen med snörbollen. Jag provocera rätt rejält framför och runt Freddie men han satt mest och såg ut som "tror du jag går på det där". Inte ens ett kast kunde få honom att lyfta på rumpan. Freddie är så duktig. Som belöning fick han leka länge med bollen och han sprang omkring alldeles lycklig. Efter träningspasset fick båda springa lösa i en liten skogsdunge. Freddie for som vanligt iväg för att komma tillbaka i full fart. För att variera uppgifterna la jag först ett närsök med godis och sedan gömde jag godis i ett träd som både Sabina och Freddie fick leta efter. Det var så skoj att när jag stod och preparera trädet så satt dom som ljus trots att det kom en schäfer några meter ifrån som gjorde utfall. Duktiga vovvar.
Det blir kanske några rader imorgon också men annars önskar jag alla som läser här en riktigt god jul!

4 Comments:

  • At 2:55 AM, Anonymous Anonymous said…

    Härligt att du nu orkar dig ut lite längre stunder. Skönt i alla fall att du slipper det där "riktiga" julstöket, även om det är roligt!
    Vi alla önskar er en skön julhelg.
    Kramar
    Jill å alla grabbar!

     
  • At 12:15 PM, Anonymous Anonymous said…

    Vill även önska dig och hundarna en riktigt god jul och gott nytt år! :)

     
  • At 3:29 AM, Anonymous Anonymous said…

    God Jul och Gott Nytt År
    jätte fina bilder på hundarnas föräldrar oxå, vad lik Sabina är sin mamma o pappa...hihi, trodde först det var Sabina, men det var hennes mamma :-)

    Skönt att du börjar orka lite mer, krya på dig nu så ses vi väl för en promenad förhoppninsgvis

     
  • At 12:43 AM, Anonymous Anonymous said…

    Gott slut och Gott Nytt År till er hela familjen!

     

Post a Comment

<< Home