Labradorerna Sabina & Freddie

Friday, December 29, 2006

Julen mm

Hela julen har varit datorbefriad. Väldigt skönt och mest beror det på att jag fick en så spännande bok i julklapp som jag inte kunde släppa. Nu är den slut så jag kan uppdatera här lite.
Julen har varit väldigt lugn och skön. Julafton mös vi hemma på dagen och hundarna fick långpromenad med barnen. På eftermiddagen så hämta vi upp min mamma och åkte till svärföräldrarna för att fira julafton. Freddie och framför allt Sabina blir helt omöjlig när vi kommer dit. Drar och stretar i kopplet och blir helt blockerad. Sen far dom runt som råttor i hela lägenheten och ska hälsa och undersöka allt. Till slut får jag tvinga dom att vara stilla. När vi åt julmiddag så fick dom varsin fläsklägg att gnaga på och den räckte nästan hela middagen. Sen kom tomten och av barnen fick vi ett fint fågelhus som ser ut som ett riktigt hus. Jag ska fota så ni får se hur fint det är. Hundarna fick ett gosedjur att slakta och varsit tuggben. Allt var slut när vi åkte hem. I förrgår gav vi oss in utan hundar för att handla present till min syster. Sprang på en skoaffär som hade lammskinnsfodrade skor, modell curlig, med utfällbaka broddar. Perfekt när man är ute med hundarna om det nu blir vinter igen. Fast Niklas retas och kallar mig pensionär. Till Freddie hitta vi ett leksaksdäck som försäljaren bedyrade att det var hållbart. Det tog 5 minuter så hade Freddie bitit sig igenom. Men jag orkar inte klaga. Han är så glad för sitt däck. Igår var vi och firade min systers födelsedag. Hundarna var galna som vanligt. Det är så kul att gå på besök. Men jag la dom ganska omgående och dom somnade faktiskt. Sen var det lugnare och Freddie såg till att alla blev tvättade i ansiktet. Han är en riktig pusshund.
Idag tog jag hundarna en sväng ner i skogsbacken där dom fick springa lösa och så lekte jag med dom. Gömde godis på en trädstam som dom fick leta efter och det har blivit en ny favoritlek. Sen hämta jag träningsväskan och släppte in Sabina. Tänkte träna med en hund i taget idag. Freddie fick börja med frivilligt fotgående som uppvämning. Han blir så till sig när väskan kommer med så jag funderar på att alltid ta med den ut. Började sedan med utövning som jag tänkte väva ihop med söksignal. La en skål med godis och satt Freddie framför. Blåste stopp och sedan ut. Gick bra så jag öka avståndet mellan Freddie och skålen. Gick bra igen. Backa tillbaka och la ut godis snett bakom Freddie, blåste stopp och sedan söksignal. När Freddie hittat alla godisar blåste jag stopp igen och skicka på ut. Det gick perfekt så jag bröt där.
Skålen fick stå kvar och Freddie gå fot förbi åt andra hållet. Vände och skicka på linjetag. Det gick bra så jag gjorde om med ökat avstånd. Sista gången gömde jag skålen och kortade avståndet. Men Freddie sprang rakt på ändå. Avsluta med lite fotgående innan jag släppte in honom.
Jag satte upp 3 rutor med godisskålar i mitten och en skål var dold. Hämta Sabina som också fick börja med fotgående. Sen skicka jag på första rutan. Sabina sprang först till närmaste konen och sedan till skålen. Hon gjorde likadant på andra rutan så jag skippade den dolda och lät Sabina se när jag la ut godis. Nu gick hon rakt på mitten så nästa gång får jag helt enkelt backa tillbaka så jag inte får fel beteende.
Sabina fick också avsluta med fotgående och lite bollek som avslutning.

Ikväll ska vi bort på middag och hundarna får vara hemma själv.

3 Comments:

  • At 8:43 AM, Anonymous Anonymous said…

    Härligt Tina att du kommit igång igen. Blev faktiskt lite förvånad över SMS idag (lördag) om figurantträning ;)men såklart glad att du är på G igen. Vår 3 timmarspromenad hade "tyvärr" då redan startat men tack för tränings & fikaerbjudande :o)
    Ha en underbar Nyårshelg så ses vi igen på det nya året (vårt år :o)

     
  • At 10:19 AM, Anonymous Anonymous said…

    Javisst är det lyx med två Bumper Boys. Vi har köpt dem tillsammans i vår träningsgrupp som drivs som en förening. Vi hade alltså i princip pengar i kassan till kastarna. Kastarna används på de organiserade träningarna som vi har på höst och vår. Medlemar får utöver detta hyra kastarna till en nästan obetydlig summa. Jättebra!!

    Önskar er ett framgångsrikt och gott 2007!

    Kram/Britt

     
  • At 7:02 AM, Blogger Tina said…

    Bra idé Britt.
    Ja Jill nu är jag på gång och till helgen SKA jag med på sökträningen.
    Tina

     

Post a Comment

<< Home