Labradorerna Sabina & Freddie

Sunday, January 07, 2007

Markeringsträning

Igår efter söket så satt jag och läste en bra artikel i senaste nummret av Canis om hur man tränar in en bra och säker markering i söket. Det går ut på att man baklängeskedjar markeringen så att påviset av figurant blir belöningen. Jag bestämde mig för att prova så jag lurade ut husse att hjälpa till. Han fick gå iväg 20 m med snörbollen medan jag stod kvar med Freddie sittande brevid. När jag sa "visa" så kasta sig Freddie mot Niklas precis som han skulle göra. Problemet var bara att jag skulle hänga med och jag inte precis lika snabb som Freddie. Efter några skick med längre avstånd bytte vi plats. Min kondis är ju inte den bästa så husse fick springa några gånger. Det här var toppenträning för Freddie, bara massa skoj. Det blir inga problem att gå vidare. Han ska då hålla en lösrulle för att få springa till figuranten.
Det här med att träna sök passar Freddie som handsken tror jag. Han kommer få arbeta med näsan, springa i skogen och apportera utan krav på att han inte får tugga. Jag tror han kommer bli en bra sökhund om jag bara ser till att vara nogrann i träningen.

När vi tränat klart stog vi och prata med grannen så Freddie fick lugna sig. Men så kom Labradoren Lisa förbi med husse och matte och dom fick busa en stund, hundarna alltså. Lite lustigt var det att Lisa försökte rida på Freddie men han sa ifrån ordentligt. Jag har nog aldrig hört honom säga ifrån så där någon gång. Sen lekte dom vidare som om inget hade hänt.

3 Comments:

  • At 11:48 AM, Anonymous Anonymous said…

    Ja, alltså utan att ha sett Freddie på söket så tror även jag att det passar honom perfekt. Det här kanske verkligen är eran grej!
    Kram
    Jill

     
  • At 10:49 PM, Anonymous Anonymous said…

    Tror oxå det passar Freddie. För Tindra kör vi oxå att själva belöningen är att hälsa på figgen vid påvis, det blir hennes belöning för att komma in med rullen till mig. Tur man har sociala labbar i söket som nöjer sig med den belöningen...haha

    jag har inte fått Canis....hmmmmm

    vi ses ikväll

     
  • At 3:55 AM, Blogger Tina said…

    Min Canis kom före jul så den borde du ha fått. Annars kan jag kopiera artikeln till dig så länge.
    Tina

     

Post a Comment

<< Home