Labradorerna Sabina & Freddie

Friday, January 12, 2007

Att stå och ställa sig

Fick en bra kommentar från Jill i bloggen som fick mig att tänka till lite angående momentet stå. Sabina har jag lärt att ställa sig upp genom att peta lite i ljumsken. Har hon försökt sätta sig har jag varit där och petat igen. Det har funkat bra men kräver lite pet då och då som påminnelse. Med Freddie vill jag göra "the clicker-way" vilket kanske gör det hela onödigt svårt. För att stå still är ingen aktiv handling. Klickar man när hunden står så kan man inte vara säker på att hunden fattar att det är just att den står som är det som framkallar belöningen. Med Freddie har jag fått jobba så att jag har flera godisar i handen så att jag kan klicka utan att behöva flytta handen. Sedan har jag succesivt kunnat jobba så att han står kvar fast jag stör genom att stoppa handen i godisfickan, går iväg eller lockar med leksaker. Så att stå still funkar bra. Men om jag sedan vill att han ska börja röra sig blir det svårare. Då åker rumpan i backen direkt. Det är också helt omöjligt att få Freddie att ställa sig upp från sittande. Gör han något så lägger han sig ner. Men jag tror det är där jag ska lägga krutet, att få honom förstå att ställa sig är lika lönsamt som att lägga sig. Jag återkommer med rapport.

Den planerade veckoträningen ligger jag efter med. Jag har lagt kraften på att vara på jobbet och då orkar jag tyvärr inte träna mer än att jag gör lite övningar på promenaden. Hundarna har fått träna på att sitta kvar medan den andra jobbar utan att vara fastbunden. Jag började med fotgående och position i transporter. Lagom lugnt moment som inte frestar. Men så igår så träna jag ingångar med Sabina och då blir hon hoppig och glad att Freddie inte kunde låta bli att komma och vilja vara med. Så då vet jag vad gränsen går för honom och första delmålet ska vara att han klarar att sitta kvar vid ingångsträningen. Sen måste jag lägga bort rättvisetänket och koncentrera mig på en hund i taget. Jag försöker alltid träna båda på så sätt att jag stäner in dom i varsitt rum och så går jag emellan. Det är jobbigt, gör att jag tappar fokus och väldigt ineffektivt. Bättre att träna igenom en hund ena tillfället och den andra senare. Eller så tänker jag helt enkelt för mycket på bekostnad av handlingen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home