Labradorerna Sabina & Freddie

Saturday, January 13, 2007

Träning!

Idag har jag varit ute över en timme med hundarna och tränat. Det nya att jag kör flera saker med en hund innan jag byter är mycket effektivare och roligare. Jag passade på att gå över till skolan eftersom det är lördag. Det är så bra där för det finns grusplan, gräs och asfalt och dessutom staket att enkelt binda upp hundarna vid. Sabina fick börja och efter att ha satt upp en ruta så hämta jag henne, satte henne att titta när jag gick och la godis i skålen i mitten av rutan. Skickade och följde med och berömde och gav godis. Klicka några gånger för att hon stod still också. Gjorde om fårn ett annat håll och sen lura jag iväg Sabina med att kasta en godis så att hon inte skulle se när jag la ut godiset. Det som hände då var att hon först sprang till en kon inna hon gick till mitten. Så jag flytta rutan och gick tillbaka till att Sabina fick se när jag la ut godiset. Efter några gånger så blev Sabina intresserad av något på marken och börja rulla sig. Därför såg hon inte när jag la ut godiset och sprang till en kon igen. Me nu hann jag före och fick undan skålen så att hon inte fick belöning för beteendet. Körde en gång till synligt innan hon fick vila. Sabina var lite disträ och ville gärna nosa idag och då ska vi inte överträna.
Freddie var också lite disträ, han ville gärna bort dit där vi tränat rutan trots att jag plockat undan allt. Började med utgångsställning och klicka några gånger för att Freddie stod still innan jag vred mig ett kvarts varv. Freddie följer med fint och ställer sig rakt framför mig och sedan kommer han i utgångsposition med hjälp av belöningsplacering. Jag fick nästan ett färdigt beteende under stunden vi träna detta. Vi började träna igår och Freddie fattar snabbt vad han ska göra. Fortsatte med ligg och sitt. Med ligg får jag träna mycket att han ska ligga kvar efter klicket, annar poppar han upp direkt. Väntar jag med klicket så poppar han också upp men jag tror det ger sig med lite doggi-zen. Efter några utgångställningar så hämta jag godisskålen och träna på att kunna lägga ut godis medan Freddie satt kvar. Körde några gånger innan vi avsluta med lite frivilligt fotgående för att lugna ner honom. Tänkte köra lite fritt följ med Sabina som suttit och gafflat medan Freddie och jag tränade men efter att ha sprungit till godisskålen en gång fastna hon i en doft fläck så då bröt jag. Ingen idé att stå och tjata på henne.
Istället gick vi till skogsdungen där hundarna fick springa lösa. Freddie hitta en tennisboll som han kuta runt med. Sabina ville också leka och fick en egen. Så hade vi lite skoj en stund innan vi gick hem igen.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home